
Проблема
асоціацій, їхньої типології й методики встановлення розглядалася у психології
та психолінгвістиці однією з найперших, адже асоціації є найбільш важливим
показником організації ментального лексикону людини, його вербальної мережі, а
також свідомості й мислення. Асоціація є динамічним тимчасовим
нервовим зв’язком між двома й більше психічними явищами (відчуттями,
уявленнями, почуттями, думками, образами тощо), а також їхніми позначеннями у
мові, який утворюється за певних умов на підставі умовного рефлексу
суб’єктивного реагування на відповідні стимули. Деякі дослідники вважають
можливими архетипні асоціації, що виникають при актуалізації позасвідомого.
Вивчення асоціацій дало змогу по-новому підійти до способів зберігання знань,
процесів породження й розуміння мовлення, організації внутрішнього лексикону й
пам’яті людини
У мовознавстві асоціація як явище
індивідуальної свідомості, співвіднесення якого зі звуком є об’єктивним, уперше
з’явилася у працях В. фон Гумбольдта. Цікаву думку висловив Ф. де Соссюр,
звівши стан мови до теорії синтагм і теорії асоціацій, інтуїтивно передбачивши
головні механізми сполучення слів (синтаксичний й асоціативно-метафоричний). На
необхідність асоціативного підходу до значення вказував представник Казанської
лінгвістичної школи М. Крушевський, який виокремив асоціації за схожістю й
суміжністю, безпосередні (лінгвістичні) й опосередковані (екстралінгальні). У
дослідженнях вербальних асоціацій виділено два підходи - лексикоцентричний та текстоцентричний:
перший спрямований на аналіз асоціативного поля лексичних одиниць, семантичної
близькості між словами, дослідження вербальної мережі внутрішнього лексикону,
пам’яті і т. ін., другий - на характеристику асоціативних стратегій побудови
текстів, асоціативного поля ключових слів у тексті, асоціативних процесів,
пов’язаних із породженням мовлення і т. ін.
Найсучасніші дослідження асоціативних
норм у різних галузях мовознавства свідчать про становлення нової галузі
мовознавства - асоціативної лінгвістики, представленою асоціативною
лексикографією, лексикологією та граматикою. О. Горошко виокремлює ряд напрямів цієї галузі:
1) вивчення асоціативного значення
слова;
2) вимірювання семантичної близькості
між словами і ступеня входження цих слів до єдиного семантичного поля;
3) дослідження асоціативної пам’яті й
організації внутрішнього лексикону;
4) дослідження асоціативного процесу у
зв’язку із процесами породження та сприйняття мовлення;
5) вивчення впливу різних чинників на
асоціативну поведінку інформантів (професійних характеристик, віку, статі);
6) вивчення особливостей асоціативного
процесу в умовах білінгвізму й полілінгвізму та прикладання отриманих
результатів до методологічної сфери викладання іноземних мов;
7) використання асоціативних методик у
пато- та психодіагностиці при вияві патологічних психічних станів, вивчення
функціональної асиметрії мозку, афективних станів тощо;
8) асоціативна лексикографія;
9) асоціативна граматика й дослідження
асоціативно-вербальної мережі;
10) дослідження зовнішнього вияву
образів мовної свідомості в межах міжкультурного спілкування.
Немає коментарів:
Дописати коментар